The baby in the 21st century

intersubjectivity and constitutive plots

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59927/sig.v14i1.145

Keywords:

Intersubjectivity, Psychic constitution, Caregiver-baby relationship, sexuality

Abstract

This work originated from a collaborative study aimed at examining the theme of psychic constitution in its various dimensions of care, in alignment with contemporary relevance. Participants conducted observations of infants in their home environments as well as in early childhood education settings. The research is fundamentally informed by the significant contributions of Silvia Bleichmar regarding the foundational movements of psychic development, alongside Freudian theory concerning the state of helplessness at the beginning of life. It is essential to reflect on the origin of the subject, for it is insufficient to simply be born to experience a meaningful existence. This study seeks to articulate reflections that underscore the complexity and critical nature of the essential interaction between the infant and the caregiver, which facilitates specific actions through humanizing functions that arise within the context of intersubjectivity. Such interactions establish enduring impressions of satisfaction, thus initiating the development of the future subject's sexuality and effectively organizing their psychic structure.

Author Biographies

Júlia Elisabeth Salaverry Dattelkremer, Sigmund Freud Associação Psicanalítica

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Psicanalista em formação e membro associado da Sigmund Freud Associação Psicanalítica.

Cristina Gudolle Herbstrith, Sigmund Freud Associação Psicanalitica

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Psicanalista. Membro efetivo da Sigmund Freud Associação Psicanalítica.

Daniela Piccoli Brasiliense, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Cursando a Especialização
em Psicologia Escolar e da Educação (PUCRS).

Fernanda Dornelles Hoff, Sigmund Freud Associação Psicanalítica

Psicóloga pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Psicanalista. Membro pleno da Sigmund Freud
Associação Psicanalítica. Membro da Sociedade de Psicologia do Rio Grande do Sul, atual presidente do conselho. Membro da Rede Municipal da Primeira Infância em São Leopoldo

Juliana de Azevedo Medeiros, Sigmund Freud Associação Psicanalitica

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Psicanalista em formação e
membro associado da Sigmund Freud Associação Psicanalítica.

Mariana Oliveira de Azevedo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Psicanalista em formação
pelo CEPdePA.

Sofia Acauan Simões Pires, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

BICK, Esther. Trabalho apresentado na Sociedade Psicanalítica Britânica em julho de 1963. The International Journal of Psychoanalysis, v. 45, n. 4, 1964.

BLEICHMAR, Silvia. La subjetividad en riesgo. Buenos Aires: Topía, 2005.

BLEICHMAR, Silvia. Primeiras inscrições, primeiras ligações. In: BLEICHMAR, Silvia (Org.). A fundação do inconsciente: destinos de pulsão, destinos do sujeito. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. p. 9-45.

BLEICHMAR, Silvia. Psicoanálisis extramuros. Puesta a prueba frente a lo traumático. Buenos Aires: Entreideas, 2010.

FERRARI, Andrea Gabriela; SILVA, Milena da Rosa; DONELLI, Tagma Schneider. A criança e seus pais: alguns interrogantes sobre as funções parentais na atualidade. Revista aSEPHallus, Rio de Janeiro, vol. VII, n. 14, maio a out. 2012. Disponível em: www.isepol.com/asephallus.

FREUD, Sigmund. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. Rio de Janeiro: Imago, 1969. p.281-288. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 13).

FREUD, Sigmund. Projeto para uma psicologia científica. In: FREUD, Sigmund. Publicações pré-psicanalíticas e esboços inéditos. Rio de Janeiro: Imago, 1996a. p. 333-443. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 1).

FREUD, Sigmund. Recomendações aos médicos que exercem a psicanálise. In: FREUD, Sigmund. O caso Schreber, artigos sobre técnica e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996b. p. 125-133. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 12).

IACONELLI, Vera. Manifesto antimaternalista: psicanálise e políticas da reprodução. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

OLIVEIRA, Marcia Aparecida; DONELLI, Tagma Marina Schneider; CHARCZUK, Simone Bicca. Cuidar e educar: o sujeito em constituição e o papel do educador. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p.e213679, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392020213679.

Published

2025-06-10

Issue

Section

On the Agenda