The baby in the 21st century
intersubjectivity and constitutive plots
DOI:
https://doi.org/10.59927/sig.v14i1.145Keywords:
Intersubjectivity, Psychic constitution, Caregiver-baby relationship, sexualityAbstract
This work originated from a collaborative study aimed at examining the theme of psychic constitution in its various dimensions of care, in alignment with contemporary relevance. Participants conducted observations of infants in their home environments as well as in early childhood education settings. The research is fundamentally informed by the significant contributions of Silvia Bleichmar regarding the foundational movements of psychic development, alongside Freudian theory concerning the state of helplessness at the beginning of life. It is essential to reflect on the origin of the subject, for it is insufficient to simply be born to experience a meaningful existence. This study seeks to articulate reflections that underscore the complexity and critical nature of the essential interaction between the infant and the caregiver, which facilitates specific actions through humanizing functions that arise within the context of intersubjectivity. Such interactions establish enduring impressions of satisfaction, thus initiating the development of the future subject's sexuality and effectively organizing their psychic structure.
References
BICK, Esther. Trabalho apresentado na Sociedade Psicanalítica Britânica em julho de 1963. The International Journal of Psychoanalysis, v. 45, n. 4, 1964.
BLEICHMAR, Silvia. La subjetividad en riesgo. Buenos Aires: Topía, 2005.
BLEICHMAR, Silvia. Primeiras inscrições, primeiras ligações. In: BLEICHMAR, Silvia (Org.). A fundação do inconsciente: destinos de pulsão, destinos do sujeito. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. p. 9-45.
BLEICHMAR, Silvia. Psicoanálisis extramuros. Puesta a prueba frente a lo traumático. Buenos Aires: Entreideas, 2010.
FERRARI, Andrea Gabriela; SILVA, Milena da Rosa; DONELLI, Tagma Schneider. A criança e seus pais: alguns interrogantes sobre as funções parentais na atualidade. Revista aSEPHallus, Rio de Janeiro, vol. VII, n. 14, maio a out. 2012. Disponível em: www.isepol.com/asephallus.
FREUD, Sigmund. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. Rio de Janeiro: Imago, 1969. p.281-288. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 13).
FREUD, Sigmund. Projeto para uma psicologia científica. In: FREUD, Sigmund. Publicações pré-psicanalíticas e esboços inéditos. Rio de Janeiro: Imago, 1996a. p. 333-443. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 1).
FREUD, Sigmund. Recomendações aos médicos que exercem a psicanálise. In: FREUD, Sigmund. O caso Schreber, artigos sobre técnica e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996b. p. 125-133. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 12).
IACONELLI, Vera. Manifesto antimaternalista: psicanálise e políticas da reprodução. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
OLIVEIRA, Marcia Aparecida; DONELLI, Tagma Marina Schneider; CHARCZUK, Simone Bicca. Cuidar e educar: o sujeito em constituição e o papel do educador. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p.e213679, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392020213679.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SIG Revista de Psicanálise

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.